Publications
Dies ist eine Liste aller bisher aus dem Projekt hervorgegangenen Publikationen.
Projekt Korpusanalyse – Corpus Analysis
- Laarmann-Quante, R. (2021). Prediction of spelling errors in freely-written texts of German primary school children. (Doctoral dissertation, Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek). https://doi.org/10.13154/294-8266
- Laarmann-Quante, R., Dipper, S., & Belke, E. (2019). The making of the Litkey Corpus, a richly annotated longitudinal corpus of German texts written by primary school children. In Proceedings of the 13th Linguistic Annotation Workshop (LAWXIII). Florence, Italy. PDF
- Laarmann-Quante, R., Ortmann, K., Ehlert, A., Vogel, M. & Dipper, S. (2017). Annotating orthographic target hypotheses in a German L1 learner corpus. In Proceedings of the 12th Workshop on Innovative Use of NLP for Building Educational Applications (BEA) (pp. 444–456). Copenhagen, Denmark. PDF
- Laarmann-Quante, R. (2017). Towards a tool for automatic spelling error analysis and feedback generation for freely written German texts produced by primary school children. In Proceedings of the Seventh ISCA workshop on Speech and Language Technology in Education (SLaTE) (pp. 36–41). Stockholm, Sweden. PDF
- Laarmann-Quante, R., Ortmann, K., Ehlert, A., Betken, C., Dipper, S. & Knichel, L. (2017). Guidelines for the Manual Transcription and Orthographic Normalization of Handwritten German Texts Produced by Primary School Children. Bochumer Linguistische Arbeitsberichte (BLA), Vol. 20. PDF
- Laarmann-Quante, R. (2016). Automating multi-level annotations of orthographic properties of German words and children’s spelling errors. In Proceedings of the 2nd Language Teaching, Learning and Technology Workshop (LTLT) (pp. 14-22). San Francisco, USA. PDF
- Laarmann-Quante, R., Knichel, L., Dipper, S. & Betken, C. (2016). Annotating spelling errors in German texts produced by primary school children. In Proceedings of the ACL Linguistic Annotation Workshop (LAW X) (pp. 32-42). Berlin, Germany. PDF Poster
- Laarmann-Quante, R. (2015): Automatic Analysis of Orthographic Properties of German Words. Master thesis, Ruhr-University Bochum
Projekt Fantasiesprache – Artificial Language Learning
-
Kuba, S., Braun, P. M., & Belke, E. (in press). Help or hindrance? Effects of additional morphosyntactic cues on the acquisition of gender-like subclasses in an artificial language by 4- to 6-year-olds.
-
Belke, E. & Dresler, T. (2021). Die Generative Textproduktion: Sprachspiele, Kinderreime, Lieder und Bilderbücher als Grundlage der impliziten Vermittlung grammatischer Fähigkeiten. Sprachtherapie aktuell: Forschung - Wissen - Transfer 1: Schwerpunktthema: Perspektiven auf Beeinträchtigungen der Schriftsprache, e2021-39
-
Bebout, J. & Belke, E. (2017). Language play facilitates language learning: Optimizing the input for rapid gender-like category induction. Cognitive Research: Principles and Implications, 2, 11.
Projekt Kinderbücher und Lieder – Children's Books and Songs
Wissenschaftliche Artikel – Scientific Papers
-
Diroll, C., von Lehmden, F. & Müller-Brauers, C. (i.D.): „Und dann erzählt Toni, wie alles wirklich gewesen ist.“ - Tempusförderung mit Bilderbüchern als Chance zur Medienbildung. In: Müller-Brauers, C.; Bräuning, K. & Schomaker, C. (i.V.): Bilderbücher im Grundschulunterricht. Fachübergreifende Lernfelder und inklusive Potentiale. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag.
-
Müller-Brauers, Claudia; von Lehmden, Friederike (2021): GA:::NZ gemütlich - Zur Rolle des Bilderbuchinputs für das kindliche Erzählen. In: Börjesson, Kristin & Meibauer, Jörg (Hrsg.): Kinderliteratur und Pragmatikerwerb. Narr Francke Attempto-Verlag: Tübingen, S. 207-232.
-
von Lehmden, F., Müller-Brauers, C., & Belke, E. (i.D.). Grammatikförderung mit den Litkey-Bilderbüchern. Das Handbuch für Kita und Grundschule. Schneider Verlag Hohengehren.
-
von Lehmden, F. (2021). Bilderbuchbetrachtung in der alltagsintegrierten und spezifischen Sprachförderung. In A. Harr und B. Geist (Hrsg.). Handbuch Deutschunterricht in Theorie und Praxis (DTP), Band Sprachförderung in Kindertagesstätten. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
-
von Lehmden, F., Müller-Brauers, C., & Belke, E. (2021). Sprachbildung im Bereich Grammatik – Einblicke in die Arbeit mit den Litkey-Bilderbüchern. Vortrag auf der ÖDaF-Tagung in Wien, March 2021.
-
von Lehmden, F., Müller-Brauers, C., & Belke, E. (2020). Förderung des Genus-Kasus-Systems mit Bilderbüchern und Liedern. Online-Vortrag bei der ISES-11, Interdisziplinäre Tagung über Sprachentwicklungsstörungen, 20.-21.11.2020.
- Belke, E., von Lehmden, F. & Müller-Brauers, C. (2020). Specially designed children's books and songs for training the acquisition of German gender and case. Extended abstract and poster presentation at AMLaP 2020, Potsdam.
Bilderbücher – Picture Books
- Müller-Brauers, C., von Lehmden, F. & Lehmann, B. (2022). Zu Besuch in der Roboterwelt. Bilderbuch zum impliziten Grammatiklernen. Schneider Verlag Hohengehren.
- Müller-Brauers, C., von Lehmden, F. & Lehmann, B. (2022). Mensch, Oma! Bilderbuch zum impliziten Grammatiklernen. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.
- von Lehmden, F., Müller-Brauers, C. & Lehmann, B. (2022). Mutig sein! Bilderbuch zum impliziten Grammatiklernen. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.
- von Lehmden, F., Müller-Brauers, C., Belke, E., Belke, G., & Lehmann, B. (2017). Unruhe im Zoo. Bilderbuch zum impliziten Grammatiklernen. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.
- von Lehmden, F., Müller-Brauers, C., Belke, E., Belke, G., & Lehmann, B. (2017). Immer anders. Bilderbuch zum impliziten Grammatiklernen. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.
- von Lehmden, F., Müller-Brauers, C., Belke, E., Belke, G., & Lehmann, B. (2017). Prinz Bärtram brummt wieder. Bilderbuch zum impliziten Grammatiklernen. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.
- von Lehmden, F., Müller-Brauers, C., Belke, E., & Belke, G. (2017): Implizite Förderung des Grammatikerwerbs mit Kinderliteratur. Begleitheft zu den Bilderbüchern „Immer anders“, „Unruhe im Zoo“, „Prinz Bärtram brummt wieder“. Baltmannsweiler: Schneider.